شجره طیبه صالحین

شجره طیبه صالحین مسجد سید محمد عالم بندرکنگ

زیبائی سخن علی علیه السلام
ساعت ۱٠:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٩   کلمات کلیدی:

به تعبیر حضرت زینب [ بنی امیه ] تمام اقطار زمین و آفاق السماء را آنچنان گرفته بودند که نامی از علی در دنیا وجود نداشته باشد و حرفی از او نباشد یک عامل اساسی برای اینکه علی ( ع ) در دنیا نمرد ( عوامل‏ ظاهری طبیعی را داریم می‏گوییم ) این بود که علی سخنانی دارد در نهایت‏ زیبایی . " نهج البلاغه " واقعا نهج البلاغه است دشمن هم دلش می‏خواهد سخنان علی را ضبط و حفظ کند چه قدر ما داریم از فصحا و بلغای عرب ، آنها که با علی هم میانه خوبی ندارند ، که وقتی از آنان می‏پرسند تو از کجا به‏ این مقام از فصاحت رسیدی ؟

یکی می‏گوید صد خطبه از علی حفظ داشتم بعد ذهنم جوشید که جوشید ، دیگری می‏گوید هفتاد خطبه حفظ داشتم ، و سومی‏ می‏گوید : حفظ کلام الاصلع
عبدالحمید کاتب خیلی معروف است یک نویسنده ایرانی است در دربار آخرین خلیفه اموی معروف به مروان حمار . نویسنده خیلی فوق العاده‏ای است‏ که گفته‏اند : بدأت الکتابة بعبد الحمید و ختمت بابن العمید 

. و یا به خاطر تقیه و یا واقعا با علی علیه السلام میانه خوبی ندارد به او گفتند تو فن نویسندگی را از کجا آموختی ؟ گفت : حفظ کلام الاصلع حفظ کردن‏ سخنان آنکه جلوی سرش مو نداشت ، یعنی علی ( ع ) . دشمن هم نمی‏توانست‏ کلام علی را حفظ و ضبط نکند

اینهائی که می‏گویند " نهج البلاغه " ساخته سید رضی است ، و این‏ حرفهای مفت را می‏زنند [ باید توجه داشته باشند که ] مسعودی درست صد سال‏ قبل از سید رضی بوده او یک مورخی است که همه قبولش دارند و معلوم هم‏ نیست شیعه است یا سنی مسلم اگر شیعه باشد این جور شیعه ای که ما امروز هستیم نیست ، اندک تمایلی به علی علیه السلام دارد و لااقل دشمن علی‏ نیست نمی‏شود او را شیعه حسابی دانست او در کتاب " مروج الذهب " که‏ آن را صد سال قبل از سید رضی نوشته ، دربابی تحت عنوان " ذکر لمع من‏ کلامه و اخباره و زهده "  که در آن جمله هایی از کلمات علی علیه‏ السلام را نقل می‏کند می‏گوید الان چهار صد و هشتاد و بضع - یعنی چهار صد و هشتاد و اندی - خطبه از علی نزد مردم محفوظ است ، در صورتی که آنچه در نهج البلاغه هست دویست و سی و نه خطبه است ، یعنی سید رضی کمتر از نصف‏ آنچه را که مسعودی صورت می‏دهد آورده است


بنابر این آن فصاحت خارق العاده علی علیه السلام یعنی آن زیبایی فوق‏ العاده سخنش که درباره آن گفته اند : دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق‏ از کلام خالق فروتر و از کلام مخلوق فراتر ، نگذاشت این کلمات از بین‏ برود و هنوز هم نگذاشته است و عامل فوق العاده مؤثری است پس شعر ، فصاحت ، بلاغت ، نثر عالی ، تمام اینها از مقوله زیبایی است ولی اینها زیبایی فکری است نه زیبایی حسی ، یعنی مربوط به چشم و گوش و لامسه و ذائقه و شامه نیست ، فقط و فقط مربوط به فکر انسان است